KOLEJARZE POLSCY W WALCE O NIEPODLEGŁOŚĆ
Piotr Nowak16.07.1895 r. –
|
IMIĘ: Piotr
|
NAZWISKO: Nowak
|
|
IMIĘ OJCA: Jan
|
|
IMIĘ MATKI: Katarzyna
|
|
NAZWISKO RODOWE MATKI: Kilian
|
|
DATA URODZENIA: 16.07.1895 r.
|
|
MIEJSCE URODZENIA: Piotrkowice, pow. Jędrzejów, woj. kieleckie
|
|
DATA ŚMIERCI:
|
|
MIEJSCE ŚMIERCI:
|
|
|
|
|
|
SŁUŻBA W PKP:stacja Zdołbunów, woj. wołyńskie II RP – 01.12.1933-30.09.1936 r. pracownik techniczny stacji, 01.10.1936-16.06.1937 – zwrotniczy II klasy, 17.06.1937-31.03.1939 – hamulcowy, 01.04.1939-17.09.1939 r. – konduktor II klasy, kierownik pociągu PKP. Po wojnie po powrocie do Polski 24.09.1946-1957 r. – stacja Sędziszów DOKP Lublin – konduktor do 30.06.1949 r., następnie kierownik pociągu II klasy do 30.04.1954 r., 01.05.1954-31.03.1956 – aspirant służby ruchu, 01.04.1956-1957 r. – konduktor bagażowy |
|
REPRESJE (WIĘZIENIA/OBOZY/INNE):1939-02.04.1942 r. przebywał na przymusowym zesłaniu w ZSRR, aresztowany przez Sowietów ze Zdołbunowa |
|
SŁUŻBA WOJSKOWA LUB KONSPIRACYJNA:Od sierpnia 1914 r. żołnierz Legionów Polskich, internowany w okresie 07.07-01.09.1918 r. w Szczypiornie i Łomży; ucieczka z obozu w styczniu 1918 r.; 01-11’1918 służba w POW w Jędrzejowie, 01.11.1918 r. wstąpił do 1 kompanii 25 Pułku Piechoty, gdzie służył do 18.12.1920 r., awansowany na plutonowego 02.05.1920 r. Zdemobilizowany 20.03.1923 r. i przeniesiony do rezerwy 17.09.1923 r. 1914-1920 r.; W czasie II wojny światowej po „amnestii” ochotnik do Armii Polskiej w ZSRR – wcielony 30.05.1942 r., po ewakuacji z ZSRR w sierpniu 1942 r. – żołnierz 11 Baonu Saperów Kolejowych 3 Dywizji Strzelców Karpackich 2 Korpusu na Bliskim Wschodzie i w Egipcie. Od 11.05.1945 r. we Włoszech – kierownik pociągu; 18.01.1946 r. zgłosił chęć powrotu do Polski, 14.04.1946 r. przetransportowany do Anglii, zdemobilizowany 07.05.1946 r. z powodu powrotu do Kraju |
|
POSIADANE ODZNACZENIA:Krzyż Niepodległości (legitymacja nr 7198) |
|
POZOSTAŁE INFORMACJE:
Absolwent szkoły miejskiej w Wodzisławiu koło Jędrzejowa. W 1921 r. wyjechał z rodziną na Kresy Wschodnie II RP jako osadnik wojskowy. Do roku 1933 r. pracował jako robotnik. W czasie pracy w PKP członek przedwojennego Związku Zawodowego Kolejarzy. Powrócił po wojnie do Polski w dniu 20.05.1946 r. |
Skany / fotografie: